Naar het zuiden en weer omhoog/ Down south and back up again

27 maart 2016 - Wellington (ferry), Nieuw-Zeeland

Het is alweer een tijdje geleden dat we een update hebben geschreven. In de tussentijd zijn we verder naar het zuiden gereden. Vanuit Te Anau zijn we naar een park gereden net buiten Otautau waar we konden overnachten. Daarna zijn we doorgereden naar Invercargill, de grote stad in het zuiden van Nieuw-Zeeland. Als je vanaf Invercargill 4500km naar het zuiden gaat zit je op Antarctica. Hierna zijn we doorgereden naar Bluff, waar het zuidelijkste puntje van het zuidelijke eiland is. Hier hebben we nog uitzicht gehad op Stewart Island, maar helaas konden we daar niet heen omdat de ferry best wel duur was en we nog door wilden naar onze camping in Wyndham.

Na Wyndham zijn we naar het oosten, naar de kust gereden door een gigantisch natuurgebied naar Puranui Bay, waar de zeeleeuwen gewoon het strand opkwamen en niet opschrikten als er mensen waren. Hier hebben we de volgende dag ook de zon uit de zee zien opkomen. Vanuit daar zijn we toen naar net onder Dunedin gereden, naar Brighton, waar we konden logeren bij locals waarmee ik (Rob) al een tijdje contact had.

Nadat we lekker gebarbecued hadden die avond en een goede nachtrust hebben gehad door in een normaal bed te slapen, konden we er weer fris tegenaan. We zijn toen de dag erop Dunedin in geweest en zijn halverwege de middag weer doorgereden naar het noorden. We hebben de nacht daarna doorgebracht op een camping bij Trotters Gorge (waar weinig bijzonders over te vertellen is) en zijn doorgereden langs de Moeraki Boulders naar Oamaru, het Steampunk stadje van Nieuw-Zeeland.

In Oamaru hebben we bijna de hele middag rondgelopen door het oude stadscentrum. Hier was bijna alles nog zo gelaten zoals het in de Victoriaanse tijd was. Ook hebben we hier souvenirs gehaald en zijn daarna doorgereden naar het noorden, naar Rakaia Gorge, waar we de nacht gekampeerd hebben met uitzicht op een gigantische vlakte, omdat we bovenaan de Gorge kampeerden.

De volgende dag zijn we naar het oosten gereden, eerst naar Ashburton en daarna naar het noorden naar Christchurch, de grote stad op het zuidelijke eiland. In Ashburton hebben we wat inkopen gedaan en hebben we in de lokale bibliotheek gezeten om A4tjes uit te printen met de advertentie van de auto. Hierna zijn we doorgereden naar Christchurch om eerst alle hostels langs te gaan en de advertentie daar op te hangen zodat we meer kans hadden om iemand voor de auto te vinden. Ook hadden we al op lokale backpackerboards de advertentie neergezet.

Nadat we dit gedaan hadden, in een grijs en winderig Christchurch, zijn we naar het zuiden gereden en hebben in Motukarara op een camping overnacht. Die nacht is het op meerdere plekken in Nieuw-Zeeland noodweer geweest, maar daar hebben wij eigenlijk weinig last van gehad. Toen we de dag erna vertrokken was het nog regenachtig, maar toen we in Christchurch aankwamen was het zonnig en steeg het kwik tot net onder de 30 graden. We hebben hiervan heerlijk genoten door door de botanische tuinen te lopen en het museum dat aan de rand zat te bezoeken. Helaas sloeg het weer om, en toen we net op Cathedral Square waren, begon een flinke hoosbui. Hier hebben we nog wel de Kathedraal gezien die met de aardbeving 5 jaar geleden beschadigd geraakt is, maar zijn toen daarna snel doorgegaan, na nog wat locals ontmoet te hebben, naar Amberley, waar we een camping vlak naast het strand hadden.

Omdat we nog geen reactie hadden op de auto hebben we de Ferry Picton-Wellington geboekt voor 1e paasdag en zijn we de volgende dag naar het noorden gaan rijden (Als we nog reactie kregen konden we altijd omkeren). We hebben toen in Kaikoura de was gedaan en zijn daarna doorgereden naar Marfells Beach, een kleine (door het paasweekend drukke!) camping aan de kust. Na hier te overnachten zijn we via Blenheim en Havelock naar voorbij Portage gereden in de Malborough Sounds, waar we op de Picnic Bay camping hebben gestaan (plaats voor maar 4 auto's/tenten!) aan de kant van de Kenepuru Sound. Na hier een rustige nacht te hebben gehad, zitten we nu op de ferry dit te typen.

Het zuidelijke eiland rond in 2 1/2 week is snel, we hebben heel veel gezien, veel gedaan, veel gereden en veel mooie dingen gezien. We hebben helaas wel veel dingen over moeten slaan, maar als we terug komen staan die dingen sowieso nog op de lijst van dingen te doen.

We hebben nu nog iets minder dan 2 weken in Nieuw-Zeeland en rijden nu rustig via de westkust van het noordelijke eiland omhoog naar Auckland.

It's been a while since we have updated the blog. In the meantime, we drove south and back up north again. From Te Anau we drove to a park just outside Otautau where we could spend the night. Then we drove to Invercargill, the major city in the south of New Zealand. If you're go from Invercargill 4500km to the south, you arrive on Antarctica. Afterwards we drove to Bluff, which is the southernmost tip of the South Island. Here we had a nice view of Stewart Island but unfortunately we could not go there because the ferry was quite expensive and we still wanted to go through our campsite at Wyndham.

After we spent the night in Wyndham we drove along the east coast, along a gigantic nature reserve, to Puranui Bay, where the sea lions just came up the beach and were not scared of the all the people around. The next day we saw the sun rising from the sea from our bed in the car. From there we then drove to Brighton, just under Dunedin, where we could stay with locals which I (Rob) had been in contact with for a while.

After we had a delicious barbecue and a good night's sleep, by sleeping in a normal bed, we were fresh to go. We spent the next day in Dunedin and were driving again northwards by mid-afternoon. We spent the night at a campsite near Trotters Gorge and drove along the Moeraki Boulders to Oamaru, the Steampunk headquarters of New Zealand.

In Oamaru we walked through the old town almost all afternoon . Here, almost everything was left as it was in Victorian times. We have also bought souvenirs here and then drove north again, to Rakaia Gorge, where we camped the night facing the side walls of the Gorge, because we camped at the top.

The next day we drove to the east, first to Ashburton and then north to Christchurch, the main town on the southern island. In Ashburton we did some shopping and went to the local library to print A4 sheets with the advertisement of our car. Afterwards we drove to Christchurch and first went to all hostels to put up our advertisement for the car. Also, we had already put up the ad on local backpacker boards.

After we had done this in a gray and windy Christchurch, we drove south and spent the night at a campsite in Motukarara. That night it had been storming in several places in New Zealand, but the storm did not really bother us.

When we left the next day it, was still rainy, but when we arrived in Christchurch was sunny and the temperature rose to just under 30 degrees. We have enjoyed a wonderful to walk through the botanical gardens and the Canterbury museum.

Unfortunately the weather changed again, and when we were right on Cathedral Square the downpour started. Here we saw the remains of the cathedral, which had been damaged five years ago by the earthquake there. After meeting some local Ingress players, we drove to Amberley, where we spent the night at a campsite right next to the beach.

Because we still did not have a response to our ad for the car, we booked the ferry to go across the Cook Strait to Wellington for Easter Sunday and we started heading north the next day (We could always turn around if we got a response). We stopped in Kaikoura, did our laundry and then drove to Marfells Beach, a small (but busy due to the Easter weekend!) camping on the coast. The next day we drove trough Blenheim, Havelock and past Portage to the Malborough Sounds, where we camped on the Picnic Bay camp (place for only 4 cars / tents!) in the Kenepuru sounds. After we having had a quiet, peaceful night, we are now on the ferry updating the blog.

Touring the southern island in about 2 1/2 weeks is fast, we have seen a lot, done a lot, drove a lot and saw a lot of beautiful. We unfortunately had to skip a lot of things, but we definitely plan to come back to do those things!

We only have less than two weeks left in New Zealand and plan to drive up along the west coast of the North Island to Auckland.